Beeldenpark de Havixhorst

Hans Bayens

(Hastière-Lavaux, 1924 - Amsterdam, 2003)

Hans Bayens werd geboren in België als zoon van Nederlandse ouders, die allebei schilderden. Hij groeide op in Amsterdam waar hij naar het Barlaeus gymnasium ging, waar hij vooral literair gevormd werd. Na zijn eindexamen in 1943 kreeg hij beeldhouwles van L.P.J. Braat en Gijs Jacobs van den Hof. In 1946 vertrok Bayens op aanraden van zijn vader naar Antwerpen om een opleiding te volgen aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten. Een van zijn docenten was de bekende schilder Isidore Opsomer. In 1949 kon hij dankzij een beurs naar Parijs waar hij een jaar werkte. In 1952 vestigde hij zich opnieuw in Amsterdam. Bayens is vooral bekend als tekenaar en schilder, maar heeft daarnaast altijd gebeeldhouwd. Verspreid over het land staat er een dertigtal beelden van hem in de openbare ruimte. In Zwolle staan zijn standbeeld voor Thorbecke en de groep Vader, zoon, vogel.

Door zijn vriendschap met de uitgever Geert van Oorschot kreeg hij opdrachten voor beelden van door beiden geliefde schrijvers als Multatuli, Theo Thijssen (Amsterdam)en Herman Gorter (Bergen aan Zee).

Bayens’ (schilder)werk wordt wel als ‘laat­ impressionistisch’ gekarakteriseerd. Zijn voorbeelden waren Constable, Goya, Breitner, Vuillard en dubbeltalenten als Degas en Rik Wouters. Onderwerpen vormden vooral de mens in zijn eigen omgeving, stillevens en landschappen. Hij liet een rijk oeuvre na. Veel werk bevindt zich in de collecties van musea, particulieren en overheidsinstanties.

De bekende kunstcriticus Hans Redeker schreef in 1984 over hem: “Hans Bayens behoort tot de meest boeiende, zuivere en begaafde kunstenaars van zijn generatie, een ware impressionist in olieverf en klei”.

Jongen met trommel (1969)

Brons 85 x 41 x 41 cm

Hans Bayens benadrukt met een losse stijl de dynamiek, beweging en vitaliteit van de jonge trommelaar. Hij heeft het jochie vlot gemodelleerd en daarna in brons gegoten. Bayens legde mensfiguren graag vast op een natuurlijke manier, ze nemen geen geforceerde pose aan. Hij vond pogingen van veel van zijn tijdgenoten om het mensbeeld te stileren vaak geforceerd en verkrampt. Hij verkoos het streven naar treffende gelijkenis. Maar hij probeerde ook de persoonlijkheid van de mensen die hij verbeeldde te intensiveren. Beelden van Bayens zijn licht en los van toonzetting. Een ander exemplaar van De trommelaar staat in Laren.