Beeldenpark de Havixhorst

Marijke Gémessy

(Den Haag, 1944)

Marijke Gémessy is een veelzijdig keramist. Tijdens de avondopleiding tekenen en schilderen aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag (1961-1963), werkte zij als plateelschilder bij De Porceleyne Fles te Delft (1961-1962). Daarna bekwaamde zij zich in boetseren aan de Vrije Academie (1965-1966), ook in Den Haag. Tegelijkertijd volgde ze bij Gyula Sinka Gémessy (1922-1972) privélessen monumentale mozaïek (1964-1966). Met deze Hongaarse kunstenaar, die in de jaren vijftig naar Nederland kwam, trouwde ze in 1970. Van Katinka van Rood kreeg ze lessen portret boetseren (1973-1975). Gémessy is zeer geïnteresseerd in verschillende technieken en volgde een cursus kunststoffen bij TNO Delft (1978-1979) en glastechnieken aan Academie Minerva in Groningen (1995-1996). In de jaren negentig werkte ze enkele periodes in Tsjechië en Turkije. De afgelopen jaren nam ze deel aan uitwisselingen met keramisten uit Hongarije, Tsjechië en Turkije.

Gémessy woont en werkt in Den Haag en is een actief lid van de Haagse kunstenaarsvereniging Pulchri Studio. Zij heeft een omvangrijk oeuvre opgebouwd, dat wordt gekenmerkt door een grote verscheidenheid aan technieken. Veel van haar beelden zijn voorzien van verlichting. Dat kunnen ledlampjes zijn of neonverlichting. Daarmee geeft zij letterlijk licht aan de onderwerpen, die haar bezighouden. Haar fantasie is grenzeloos en bevat veelal een komische ondertoon, die eveneens tot uiting komt in sommige titels. Haar werk heeft ook vaak een (maatschappij)kritische toon. Verschillende thema’s komen regelmatig terug, zoals kannen en kruiken, figuren, hazen, neushoorns, leeuwen en pangolins (schubdieren).

In monumentale werken voor de openbare ruimte zoekt Gémessy in overleg met buurtbewoners aansluiting met de historie van de locatie. In de Fakonahof in de Haagse Schilderswijk staat sinds 2011 een vijfenvijftig meter lange betonnen ‘bank’ met achttien zitjes. De versiering bestaat uit tapijtcomposities die zijn geprint en gebakken in tegels. Gémessy wilde de sfeer benaderen van de lage zitjes met tapijten die ze in Turkije zag. Daar lijkt ze goed in geslaagd want de bank wordt intensief gebruikt.

Rhino (2014)
keramiek en neon, 40 x 31 x 36 cm

Tijdens de zomertentoonstelling Op poten. De 100 mooiste dierenbeelden van Nederland, die in 2016 in Beeldenpark De Havixhorst werd gehouden, waren ook enkele neushoornkoppen en beeldjes van neushoorns van Gémessy te zien. Omdat zij zich grote zorgen maakt over het uitsterven van deze diersoort heeft ze daarvan een hele serie beelden gemaakt. Onderdeel daarvan zijn portretten van vermoorde neushoorns. Maar ook vervaardigde zij een draagbaar met daarop afgesneden hoorns. Daarvoor gebruikte zij afdrukken van de hoorn van een gestorven neushoorn, waarvan zij een mal had gemaakt.

In deze Rhino combineert Gémessy het traditionele materiaal klei met neonverlichting.