Beeldenpark de Havixhorst

Cor Hund

(Amsterdam, 1915 – 2008)

Cor Hund begon zijn carrière als tekenaar en schilder. Op de Grafische School werd hij opgeleid tot lithograaf en ging daarna werken bij een reclamebureau. Daarnaast volgde hij een avondopleiding tekenen en schilderen aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (1932-1938). In 1942 schreef hij zich opnieuw in bij de academie, maar nu voor een opleiding beeldhouwen, waar Jan Bronner zijn leermeester werd. Jan Meefout, Arie Teeuwisse en Henk Zweerus waren daar klasgenoten. In 1947 ontving Hund de gouden Prix de Rome en maakte daarna een rondreis door Italië en vervolgens trok hij met Zweerus door Frankrijk. De middeleeuwse beeldhouwkunst die hij daar zag was van grote invloed op zijn verdere ontwikkeling als beeldhouwer. Datzelfde jaar werd hij lector aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en stapte in 1948 over naar de Rijksakademie, waar hij in 1962 buitengewoon hoogleraar werd.

In de jaren vijftig kreeg hij verschillende opdrachten voor werk in de openbare ruimte, waaronder het oorlogsmonument Man met Vlag voor Apeldoorn, dat in 1960 werd onthuld, en Echtpaar op een bankje dat sinds 1961 te vinden is in Haarlem. De opdracht die hij in 1960 van de gemeente Amsterdam kreeg voor een monument ter herinnering aan Multatuli verliep minder voorspoedig. Hij maakte bijna 150 voorstudies voor dit monument maar gaf de opdracht in 1970 uiteindelijk terug, omdat hij van mening was dat hij er niet in was geslaagd de persoonlijkheid van Multatuli vast te leggen. Een van de beelden, Saidjah en Adinda op een waterbuffel (geïnspireerd op figuren uit de Max Havelaar), is wel in brons uitgevoerd en in Uithoorn geplaatst. Ook in Beeldenpark De Havixhorst vinden we een exemplaar van dit beeld.

Willie met mandje (1958)

Brons 145 x 48 x 40 cm

Het model voor dit beeld was Willie Smit (1917-2001), de echtgenote van Cor Hund, die zelf ook beeldhouwster was. Hund heeft het in 1958 gemaakt toen zij aan de Sommerakademie in Salzburg verbleven. Het gipsen beeld werd pas in 2005 in brons gegoten, ter gelegenheid van de tentoonstelling “De generatie van 1915: Esser, Hund en Kneulman” in Museum Beelden aan Zee.